HELA GREKLAND ÄR I TÅRAR

2014-06-30 • 03:11:34
Fy satan vilken besvikelse. Jag har aldrig varit särskilt insatt i fotboll eller annan sport för den delen.. mer än att det har varit vad som visats tjugofyra sju hemma på tv, då fjärrkontrollen genom hela min uppväxt rycktes ur handen och barnprogram blev diverse sport, haha. Hur som - ikväll har jag nog aldrig varit mer insatt! Det var en riktig jävla folkfest nere i hamnen. En folkfest som tyvärr gick i kras. Vänner som slet sönder sina egna tröjor med den grekiska flaggan tryckt över bröstet, tröjor som togs av och slängdes i närmsta soptunna och restauranger och barer som förvandlades från att ha folk sittandes i knät på varann, till att eka av tomrum på mindre än fem minuter. Hela Xalidon fylldes av ett tåg av ledsna, arga, men framför allt besvikna greker som splittrades åt olika håll för att så snabbt som möjligt ta sig hemåt. Oavsett hur oerhört tråkig stämningen blev på blott några få sekunder, så tycker jag att Grekland gjorde en otroligt stark insats. De kämpade på så himla bra och det var så himla nära. Jag tyckte dock att det var tråkigt att det skulle behöva avgöras på straffar då Grekland (enligt mig) spelade aningen bättre, åtminstone under andra halvlek. Nu är det som det är och även om det såklart hade varit kul att få spendera fler kvällar på en proppfull uteservering och se Grekland på storbildsskärm, så får vi trots allt säga grattis till Costa Rica!

Så för att summera de senaste dagarnas bortfall så kan jag väl berätta som så att Sanna som sagt har anlänt. Första dagen tog vi det ganska så lugnt - blev Eclipse och någon öl. I fredags var tanken att vi skulle ta en "finutgång" - alltså gå till Villa Mercedez och findricka och istället satsa på att vara snygga, haha - men det gick sådär.. det blev en hel del redan där och avslutades såklart i Xania! Igår var jag så jäkla trött efter jobbet att jag bojkottade allt och satte mig direkt på första bästa buss hem, sedan kom Vasilis förbi en stund innan jag somnade. I några dagars tid har jag nästan kännt som att världens förkylning varit på g, så kort efter att Vasilis gick igår, somnade jag snabbt och sov bort hela dagen idag. Något som vanligtvis hade kännts så trist, men som jag insåg var mer än välbehövligt, då jag kände mig så himla mycket bättre. 

Imorgon är det tänkt att tjejorna kommer in hit till stan för lite shopping för att sedan äta lunch på Carpe Diem, så det ska bli mysigt. Nu ligger jag i sängen och känner mig rätt så matt. Ska trötta ögonen med lite läsning - en bok som jag lånat av Sanna. En bok vid titel Flickan och skulden, skriven av Katarina Wennstam och den handlar om samhällets syn på våldtäkt. Mer av en faktabok då hon nämner sig själv och de rättegångar hon följt angående våldtäktsfall genom de senaste åren i Sverige. Hon skriver mycket om hur det kan vara så att man anspelar på att huruvida flickan gått klädd kan vara relevant och dessutom till nackdel under en rättegång, vilket i sin tur är så himla sjuk. En oerhört bra, men också skrämmande bok som man innerst inne önskar aldrig hade haft behovet att uppstå. Mycket läsvärd!

Nu måste jag avrunda om jag ska kunna hinna med någon sida av boken innan mina ögonlock sluts. Hoppas ni haft en bra helg och att ni får en bra start på veckan!

Agapi, E. 





Comments

Leave a comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (private)

Share your Blog/URL:

Comment:


RSS 2.0