FRÅGESTUND; SVAR

2014-07-25 • 15:48:00
• Vad fick dig att ta beslutet att jobba på Kreta?
Jag var bara allmänt trött på mitt liv antar jag. Jag var trött på Sveriges mentalitet och landets åsikter och ideal i det stora hela. Tillåt mig att generalisera nu, men jag anser att vi är oerhört trångsynta i vårt avlånga land. Vi har svårt att öppna oss för andra och att kunna glädjas åt andras lycka eller framgång, det händer bara inte. Jag var inte lycklig, jag kände mig kvävd och behövde vistas i en ny miljö, ibland nya människor och i en positiv energi. Att man dessutom får x antal soltimmar och doser d-vitamin på köpet, gör saken knappast värre. Att det just blev Kreta var nog egentligen en slump, men i och med att jag varit här på semester nästan varje år av mitt liv, varav första gången redan som fem månader gammal, ligger nog mycket i grund till min förkärlek av Kreta som plats och dess underbara människor. Det kunde inte blivit mycket mer rätt!

Skulle du kunna stanna för alltid?
Svår fråga. Jag ser nog inte mig själv komma att leva just på Kreta för alltid. Hur underbart det än må vara. Saken är den att livet här är fyllt av säsongsarbeten och jag trivs bra med det nu, men jag känner att jag kommer vilja ha en större "säkerhet" i ett mer fast jobb och dessutom kunna utvecklas och växa. Så visst Grekland ja, men kanske inte just på Kreta. Sedan ska man väl aldrig säga aldrig.

Hur är det att starta ett liv i ett annat land än sitt hemland? Ser de på dig som invandrare?
Nu kan jag ju bara tala om att komma hit på Kreta. Kan tänka mig att det skiljer sig var man kommer. Jag tror faktiskt att jag har varit otroligt skonad och att vi skandinaver, som flyttar hit, i största allmänhet är mycket skonade. Vi tas emot med öppna armar. Sanningen är att inom turistbranschen så skriks det efter oss, men jag måste också säga att samhället i sig är väldigt välkomnande och godhjärtade mot oss. Trots att jag talar långt ifrån flytande grekiska, så är de så är det inga problem ens under vinterhalvåret. Tänk er själva att jag arbetat i bar och att grekerna själva kommer dit, i sitt eget land, off-season och tvingas tala något annat för att få beställa. Inga klagomål! Sedan finns det väl alltid de, i alla länder, som vill behålla sitt land "rent" och vid lägenhetssökning kunde jag märka av en del "rasism". De lade exempelvis på telefonen i örat och sa att de inte alls hade lägenheter, bara för att jag inte var grekisk, men det har nog också varit det enda jag märkt av.

Hur kom du på att du ville stanna under vintersäsongen?
Jadu. Jag minns hur jag och Malin låg i poolen på Blue Dome i Platanias och pratade om hur lyckliga vi var. Detta var så tidigt som juni förra sommaren. Vi hade nog redan diskuterat första sommaren vi var här, att det hade varit spännande att se hur vintern var här nere. Jag bestämde mig redan då att jag ska stanna, no matter what. Andra hade ju klarat det, så varför skulle inte jag kunna göra det också? Jag hade ju egentligen inget att komma tillbaka till i Sverige. Visst har jag mitt gamla jobb om jag vill, men vill jag det? Inte direkt. Och ingen lägenhet, så visst är det mindre "jobb" att faktiskt övervintra här.

Vad har du för planer inför kommande vintersäsong?
Detta är en jätteintressant fråga faktiskt, för det var en fråga som själv slog mig häromdagen. Det är ganska oklart än så länge, men samtidigt börjar jag känna hur stressen sakta smyger sig på, då sommaren närmar sig mot sitt slut. Okej, lite överdrivet kanske, men med tanke på hur fort sommaren kom och jag fortfarande knappt förstått att den börjat, lika fort kommer den också vara här och vintern komma knackandes på ens dörr. Jag har bara lösa tankar, idéer och önskemål inför kommande vinter (som jag ännu planerar att spendera här). Jag hoppas på att kunna jobba inom hotell istället. Vi är eftertraktade inom hotellbranschen och administration även under vintern. Dessutom bättre arbetstider och betalt. Återkommer mer angående detta när det närmar sig!

Hur lätt/svårt är det att finna jobb under vinterhalvåret?
Jag trodde nog att det skulle vara svårare än det faktiskt är. Inom bar och restaurang är det ganska enkelt och det gick, som ni märkte, att byta jobb under säsongens gång och finna nytt. Även hotell har jag hört ska ha mycket att erbjuda och även juvelerare och "shop:sen". Talar man sedan bra till flytande grekiska ökar ju givetvis utbudet och chanserna till bättre jobb!

Hur länge har du tänkt stanna?
Som ni säkert redan märkt, så är detta inget jag direkt har bestämt. Jag tar dagarna som de kommer och lever mycket för att "go with the flow". Så länge jag trivs här, ser jag ingen anledning till att behöva tänka på att ta mig härifrån.

Vad har du för framtidsplaner?
Frågestundens och livets svåraste fråga. Helt klart! En fråga som kommer att komma ändras för var dag, men för att försöka få ner ett svar så får jag väl säga som så att jag tror, hoppas och vill att det ska hålla mellan mig och Vasilis och att vi i ett gemensamt beslut avgör vart vi ska ta vägen. I och med att han faktiskt bara pluggar här på Kreta, så har ju heller inte han någon direkt anknytning till just denna plats. Vilket känns skönt. Då känner jag inte att jag är fast vid just en plats och vet att jag har någon vid min sida, som är lika öppen som jag, till att förflytta sig till en annan plats när tiden känns rätt. I övrigt vill jag gärna plugga något framöver. Kanske redan till vintern, på distans. Vi får se. Familj känns väl också som ligger i framtidplaner, givetvis, men just nu känns mycket allt för oklart i min egen vardag.

Hur går det för dig och din pojkvän?
Det går bara bra. Vi hade våra ups and downs och emotionellt tunga saker att gå igenom i våras, vilket såklart var oerhört jobbigt och påfrestande, men också något som gjorde oss starkare och förde oss närmre. På senare har det varit mycket jobb, så det har väl varit lite si och så det senaste med hur vi setts, vilket påverkat humör också, men annars är allt prima ballerina!

• Har du lært deg mye gresk? Og snakker du og kjæresten din engelsk eller gresk sammen?
Ja, mycket har jag lärt mig, men mycket kvar att lära! Jag skulle kunnat så himla mycket mer om jag bara tvingade mig själv, haha. Ska försöka att ta tag i detta. Vi pratar faktiskt mesta dels engelska. Mer han som slänger in en del grekiska ibland. Sedan använder vi även en del kärleksfulla ord på greksiska till varann. Han är ju den som måste tvinga mig prata, för att lära mig dock!

• Bor dere i Chania?
Vi bor faktiskt inte ens ihop som det ser ut just nu. Vi sover ofta ihop trots detta, men har "egna" lägenheter. Vi har pratat om att flytta ihop givetvis, men i och med att jag inte kan färdas på annat vis än buss, då jag inte vill vara beroende av att Vasilis alltid kan skjutsa mig, känns det inte aktuellt att flytta ihop så länge jag arbetar i Platanias. Förbindelsen mellan Kounoupidiana (där Vasilis i dagsläget bor och där vi vill bo) och Chania är bättre, så vi avvaktar tills sommarens slut innan detta eventuellt kommer att ske.

• Var ifrån Sverige kommer du ifrån och är du helsvensk?
Jag är född och uppvuxen i Alingsås som är en liten stad cirka fyra och en halv mil, nordväst ifrån Göteborg. Jag trivdes aldrig där och tycker mycket illa om staden i sig, men framför allt dess folk med sin oerhört skeva mentalitet. Jag studerade sedan i Göteborg där jag också senare kom att bo och leva under en tid innan jag bestämde mig för Kreta. Jag är helsvensk. Får alltid frågan om jag har något annat inslag, men icke, haha.

Comments
Postat av: Saga

Tack snälla för svar! :)
Och för en intressant frågestund.
Kram

2014-07-27 • 02:19:51

Leave a comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (private)

Share your Blog/URL:

Comment:


RSS 2.0