FRÅGESTUND - LIVET I MEDELHAVET

2013-11-27 • 14:15:12
Hur kom det sig att du åkte till Kreta från första början & varför blev det just Kreta?
Anledningen var att jag kände att jag hade gjort mitt i Sverige. Jag tröttnar fort på miljöer och behöver upptäcka mer för att kunna vara lycklig. Att det blev just Kreta är nog lite av en slump. Jag har varit här på semester nästan varje år i mitt liv och visste väl att jag skulle trivas.
 
Är det lönsamt?
Som sagt. Jag åkte inte hit för pengar, då hade jag förmodligen åkt till Norge. Jag behövde komma bort och huvudsaken är att det går runt och att man är lycklig. Dock lever jag ett otroligt mycket rikare liv nu, än jag gjorde i somras. Dessutom är det så himla mycket billigare att leva här!
 
Har du träffat någon som gör att du stannar?
Nej. Jag träffar någon, men detta är inte anledningen till att jag är kvar.
 
Kan du berätta mer om ditt jobb - typ av jobb, kollegor etc?
Jag arbetar på en bar nere i hamnen vid namnet Klik. Klik är en av fem utav vad som utgör gatan som i folkmun kallas "American Alley" - detta på grund av att dessa barer är till för i första hand alla de Amerikanska millitärer som kommer från basen här på Kreta. Vi har mycket att göra då vi har mariner, Air Force med mera på besök och med diverse olika nationaliteter. I nuläget är vi fyra tjejer som jobbar i baren och en tjej utanför. Eleni som är halvgrek/halvrysk, Gina född och uppvuxen i Paris, men med ursprung från Algeriet och Nikol från Rumänien. Utanför jobbar Nikols vän Oana, även hon från Rumänien. Ägare och chef är Alex, men sedan har vi även Stelios som även han är någon typ av underchef. Båda med ursprung ifrån Kreta. Jag arbetar näst intill varje dag, men har någon dag ledig då och då. Vill jag, så är det inte omöjligt att be om lediga dagar. Jag trivs jättebra och är tacksam över att få chansen att träffa alla dessa människor. Inte minst våra gäster med olika bakgrunder och nationaliteter.
 
Vad tycker dina föräldrar respektive vänner om att du bor utomlands?
Mina föräldrar är nog glada över att jag är självständig och tar chansen att få bra livserfarenhet. Vi håller kontakten bra och de har ju såklart varit här och hälsat på. Mina vänner tycker väl att det är härligt att se att jag gör något för mig själv, saknar mig stundtals. Den största erfarenheten jag gjorde, inte minst förgående sommar, var vilka som var mina riktiga vänner. Jag förlorade mer eller mindre alla där hemma. Det var då jag insåg hur falska vänner man haft, då flera av de skrev att jag skulle komma hem osv, men sanningen är att jag än idag inte har sett de sedan innan jag åkte hit förra året.
 
Vad läste du på gymnasiet?
Jag läste hotell- och restaurangprogrammet på Ester Mosessons Gymnasium i Göteborg.
 
Hur ser dina planer ut i nuläget - kommer du bli kvar eller åka hem igen?
Jag planerar inte direkt om jag ska vara ärlig. Jag lever lite en dag i taget och ser vad jag känner för. I nuläget är väl tanken dock att jag ska bli kvar här till nästa sommar, sommaren och sedan får jag se om jag känner att jag gjort mitt eller om jag vill stanna. Jag tror dock inte att jag kommer att bosätta mig i Sverige efter att jag lämnat Kreta, utan kommer vilja resa och se mer.
 
Saknar du inte din familj och dina vänner?
Självklart! Men inte så att jag går och tänker på det. Familjen vet man alltid vart man har och de vänner jag bryr mig om vet jag att jag alltid kommer att ha. Dessutom har jag ju fått massvis med nya fantastiska vänner här.
 
Vad finns där att göra nu under vintern?
Givetvis fanns det ännu mer saker att göra i somras och mer saker var öppet. Nu är mer än hälften av alla restauranger i hamnen stängda för säsongen och Platanias är helt nedstängt och liknar mer eller mindre en spökstad. Men det är också detta jag tycker är charmen. Nu har man tid att umgås och mycket är ju fortfarande öppet, bland annat ett flertal klubbar som inte var öppna i somras så som Senso, Garage, My Café, Deco, Yes/Nai med flera. Så det finns massvis med saker att sysselsätta sig med!
 
Hur bor du och är det svårt att hitta boende? Vore jättekul att se bilder!
Har inga bilder i nuläget, men kan absolut fixa det framöver! Jag bor i Nea Xora, som anses vara lite av "The Ghetto" haha. Det bor mycket invandrare där och kriminaliteten sägs vara högre där, men jag trivs bra i mitt ghetto. Lägenheten ligger på andra våningen och är en etta, men med en halvvägg i mitten så att det man får känslan av separat sovrum. Den är ingen tiopoängare, men helt okej. Det bästa är takhöjden och förvaringsmöjlighterna. Att hitta lägenhet här är tusen gånger enklare och billigare än i Sverige. Antingen via tidning eller bara gå runt och höra sig för, gå på visning, bestämma sig, betala, få nyckel och klart! Tänk om det fungerade så i Sverige!
 
Är det inte tråkigt/läskigt att vara utomlands på egen hand?
Haha, läskigt? Nej, jag är självständig och ensambarn, så är van vid att vara med mig själv. Tråkigt kan det väl vara stundtals, då jag hade velat dela så mycket med flertalet vänner där hemma, men i det stora hela trivs jag löjligt bra.
 
Är det dyrt att leva där?
Som sagt - Grekland är så himla mycket billigare än Sverige. Här är det oftast billigare att gå ut och äta än att köpa mat i butik, även om det också är billigare än i Sverige. Mitt favoritställe Apothiki, där de rabatterar dig när du köper med dig, tar €6,50 och €3,50 för bland annat Caesarsallad och Club Sandwich och då är det rejäla portioner. Så här "unnar" man ju sig att gå ut och äta mycket oftare än vad man gör i Sverige. Till och med här på Starbucks är det billigare. Deras största cappuccino, latte osv ligger på ca 30 kr. Hyra för lägenhet kan ligga på från ca 1 500 och uppåt, beroende på läge, storlek etc.
 
Talar du grekiska eller hur komunicerar du?
Jag talar lite, men vill verkligen ta tag i det och lära mig det flytande. Jag förstår väldigt mycket mer än vad jag själv kan tala. Dock behöver jag inte kunna det, då de flesta talar hyfsad till bra engelsk. Med tanke på att jag jobbar på en amerikansk bar, tror jag själva ni kan lista ut svaret ganska så fort.
 
Hur ser utelivet ut på vintern?
Som jag nämnde ovan finns det diverse klubbar och barer för alla smaker. Det är mestadels greker på dessa och klubbarna kan till och med komma att neka dig för att du inte är grek. Detta är dock inget vi har haft problem med, då vi jobbar här, känner mycket folk på ställerna och dessutom oftast går ut med grekerna själva. Kommer du dock som turist eller millitär är det dock inte lika enkelt i alla lägen, oavsett hur fet plånbok du än lär ha.
 
Är ni flera skandinaver kvar?
Nej, de flesta har svikit oss och åkt tillbaka till Sverige nu haha. Det är jag och Sanna som representerar Sverige, systrarna Michelle och Melanie, Stine och en annan Michelle från Danmark och Rita från Finland. 
 
Vart och med vad jobbade du med i somras?
Jag arbetade i turistparadiset Platanias Som ligger ca tjugo-trettio minuter här i från. Där arbetade jag på en Grekisk restaurang vid namn Arokaria och stod mestadels i entrén för att presentera menyn, men också i restaurangen då det var mycket att göra. Mest av allt saknar jag deras fantastiska mat, de härliga kollegorna och närheten till havet. Det ska bli jättekul att få vara här när allting öppnar och se allting växa fram igen!
 
 
Sådär ja, puh. Det tog sin lilla tid! Tack för visat intresse och bra frågor. Fick även någon fråga som jag vill ägna till ett separat inlägg. Bland annat angående om att fira jul på egen hand och så vidare, men jag känner att det kommer kräva mer tid och text, så sparar det ett tag till.
 
Hoppas ni är nöjda med svaren och finns det följdfrågor så är ni välkomna med de med.
Agapi, E.

Comments

Leave a comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (private)

Share your Blog/URL:

Comment:


RSS 2.0