JAG HAR DÖDSFÖRKLARAT EN LEVANDE PERSON

2013-01-07 • 17:37:31
Kommande inlägg kommer att bli det jobbigaste och mest känslosamma jag någonsin har skrivit. Trots att jag säger känslosamt, så kommer inlägget handla om en person som är den mest känslokallaste jag någonsin stött på och som jag numera saknar känslor för - mer än hat. Jag har fällt så många tårar när det kommer till detta ämnet, just för att det varit så oerhört känsligt för mig, men nu har jag fällt min sista tår. Det finns inte längre tårar kvar att fälla då personen i fråga inte förtjänar det. Det kan komma att tyckas att detta inlägg är ett elakt sätt att hämnas på, men jag har själv valt att hänga ut personen istället för att anmäla händelsen, så i själva verket så är detta ett mildare straff och jag kommer stå för mitt agerande och ta eventuella konsekvenser. Dessutom gör jag det här för min egen skull. Jag behöver ventilera mina tankar, öppna mig och bara få lov att spy ur mig all ilska. Få av mina vänner vet vad som skett och sker, men nu har tiden kommit. Jag gör det här för min skull, för att jag ska kunna bearbeta händelsen, växa starkare och få chansen att gå vidare.



Det är en lång historia som jag önskar att jag kunde göra kort, men för att man ska kunna förstå mig, så är jag tvungen att få med många detaljer och misstänker att detta inlägg kommer att kunna bli ganska så långt, men det hade betytt så himla mycket för mig om du tog dig tid att läsa detta inlägg. Det hela började redan när jag var liten. Under hela min barndom har jag känt att jag aldrig har haft en far som ställt upp för mig, mer än ekonomiskt. Han har alltid varit på sitt vis och på så sätt har han alltid varit elak mot mig. Jag har aldrig känt känslan utav att jag skulle kunna gå till honom om jag behövde prata om något som tyngde mig, kanske mest för att det oftast berodde på just honom när jag mådde dåligt. Han har alltid tänkt på sig själv i första hand och sedan har andra fått anpassa sig efter honom. Detta har lett till att jag och mamma har kommit varann närmre med åren, eftersom vi båda många gånger har känt oss verbalt misshandlade utav honom, vilket i sin tur har lett till att han blivit ännu värre, då han känt sig utanför. Hur mycket vi än har försökt att prata och ändra på saker, så är det aldrig till hans belåtenhet.

Till saken hör att jag är ensambarn och dessutom till äldre föräldrar. Åtminstone min far. Han var 49 år när jag kom till världen och då hade han redan en dotter, ifrån ett tidigare förhållande, som var 27. Inte heller hon har haft något särskilt starkt band till sin far, då han övergav hennes mamma som väntade hans dotter. Många gånger kan jag känna en avund över att hon faktiskt har sluppit att leva med honom, för ekonomiskt ställde han upp även där. Jag däremot har behövt kämpa mig igenom varje dag, då jag med handen på hjärtat kan säga att jag inte känt att en enda dag har kunnat gå utan att något som gjort mig illa, har kommit ifrån honom.

Ensam är stark brukar man säga och det är något som jag idag kan känna, men då fanns inte det uttrycket. Jag önskar många gånger att jag hade haft ett syskon som man hade att stötta sig emot, samtidigt som jag är så glad över att inte ännu en människa har behövt ta skada utav min far. Under min skolgång så hade jag till en början många vänner, men från och med det år som jag började i högstadiet på Östlyckeskolan i Alingsås, så vände allt. De tre år som jag gick där har varit mina absolut värsta år i hela mitt liv. Inte nog med att jag fick ta skit hemifrån, utan jag fick också ta skit ifrån många människor i min klass och ifrån skolan. Jag hade mina vänner, men jag hade också de som dagligen kunde slänga ur sig nedtryckande kommentarer och ge de kallaste blickar jag någonsin mött. Jag visade sällan detta för mina riktiga vänner och skämdes över att tala om detta, så jag lät det vara tills jag var för mig själv. Att sedan min fars kommentarer och vidare agerande fortlöpte, gjorde att resten av dagen i hemmet fortsatte precis som den hade varit i skolan.

Men så började gymnasiet. Jag var på ny ort, jag kunde själv välja vilken roll jag skulle ta och ingen visste vem jag var. Jag började i den absolut bästa klassen jag någonsin hade kunnat börja i. Som bonus fick jag även min paralellklass som gick hand i hand med våran. De tre kommande åren kom att bli några utav de bästa i mitt liv. Jag fick underbara vänner som jag fortfarande har kvar och jag trivdes så himla bra. Jag utvecklades som person och kände att jag hade hitta vem jag verkligen var. Dock var inte allt frid och fröjd. Hemma fortsatte allt som vanligt, om inte värre. Det slängdes nu många kommentarer om att vi alltid var borta, nu när både jag och mamma jobbade/gick i skola i Göteborg. Många dagar var hemska, men mina vänner gav mig också energi att stå emot.

Uppväxten har minst sagt haft sina up's and down's, men i hemmet har det nog alltid varit down's. Det är först nu på senare år som jag kunnat pussla ihop allting och verkligen förstått hur illa allting har varit, för som barn vill man alltid tro det bästa och då har jag alltid skyllt på annat och trott att det som händer är okej, men det är inte okej. Det är inte okej för en förälder att oprovocerat alltid trycka ner sitt barn. Det är inte okej att dricka för att döva sina problem. Det är inte okej att skylla på att man varit för full och därför agerat som man gjort. Man bestämmer själv över sitt alkoholintag och känner man att man inte kan behärska det, så tar man tag i hjälp.

Jag tappade respekten för min far för länge, längesedan, men häromdagen så kom droppen som fick bägaren att rinna över. Det var i torsdags. Min halvsyster med familj var här på besök, men jag bestämde mig efter middagen att jag skulle ta mig iväg till gymmet för att träna lite. När jag kommer tillbaka, vid 23-tiden, så märker jag ganska snabbt att alla är alkoholpåverkade. Några mer än andra. Mamma skulle påbörja en efterrätt som skulle serveras dagen efter och jag bestämde mig för att hjälpa henne. Under tiden jag gör detta slängs en hel del elaka kommentarer, något som jag absolut inte är van vid när det kommer till mamma. Jag tog väldigt illa vid mig, men knöt handen i byxfickan, då jag tänkte att allt skulle vara över imorgon. Kommentarerna slutade dock inte och jag blev mer och mer frustrerad över hennes beteende. Jag vill inte missunna min mamma en fylla, då jag har full förståelse över att hon ibland kan känna behovet av att bara få släppa alla tankar, men detta hade gått för långt och jag såg framför mig hur yttligare en förälder blev som den andre.

Efter cirka en timme, så bestäms det att det skall skickas iväg en rispapperslykta, då kvällen var vindstilla och stjärnklar. Jag känner att jag får agera ansvarsfull, då jag var den enda nyktra och ska ansvara för att inte hela huset brinner upp. Jag och mamma hjälps åt och detta slutar med många onödiga kommentarer i från hennes sida och till slut ballar jag ur och levererar en onödig kommentar jag med. Jag kallar henne alkoholist och går in ifrån balkongen, in i köket för att hämta min mobil och därefter gå ner och lägga mig, men det slutar tyvärr inte här. Mamma kommer efter i köket, tar tag i min arm och frågar vad fan jag håller på med. Anklagar mig för att gå på enbart henne, när resten där ute också är fulla. Jag försöker förklara för henne att jag gjorde det just för att ingen utav de andra var elaka, utan just bara fulla. Efter en kort, men intensiv disskussion känner jag att jag bara är tvungen att gå ut. Jag bryter ihop totalt ute, inser att jag inte vill gå tillbaka till något jag inte längre vill kalla ett hem och får panik. Trots att jag skäms över händelsen, så väljer jag att höra av mig till en av mina bästa och närmsta vänner. Jag får till svar att jag är välkommen till henne och jag börjar gråtandes gå raskt. Halvvägs ringer min far, men jag låter bli att svara. Ett röstmeddelande lämnas och för en sekund så tänker jag att jag inte kommer vilja lyssna på vad han har att säga, men trots detta väljer jag att lyssna. "Hej Emma. Det är pappa! Du är välkommen hem ikväll, men sedan är det dags att du hittar något annat. Och hade jag hört vad du sa till mamma, så hade jag gett dig så mycket stryk, så det kan du inte ana..". Dessa få meningar är något jag antagligen aldrig kommer att kunna få ur mitt huvud. De liksom bara ekar där inne.

Att jag gick till min kompis den kvällen, är antagligen det bästa valet jag gjort på väldigt länge. Det var skitjobbigt att behöva erkänna situationen hemma och att berätta allt, men så jäkla mycket bättre som det kändes efteråt, så var det absolut värt det. Dessutom insåg jag hur otroligt underbar vän jag har och som ställde upp för mig mitt i natten. Jag är verkligen evigt tacksam för detta, min vän!

Vid 04-tiden gick jag återigen tillbaka till det jag en gång kallade mitt hem. Den natten sov jag med låst dörr bara för att jag kände mig så oerhört liten och utsatt. Mamma var snabb att försöka komma in, när hon visste att jag var tillbaka, men jag sa kort att vi skulle ta det imorgon istället. Jag visste ju att alkoholen inte var helt borta och att det var bättre att ta det dagen efter. Det gjorde vi också. Mamma kom ner och mådde så in i helvete dåligt över vad som hade hänt. Hon bad om ursäkt och jag kan säga som så att jag har godtagit detta, men att allt fortfarande inte känns som förr. Min far däremot.. ja, vad hade jag väntat mig. Vi har idag, fyra dagar senare, fortfarande knappt pratat med varann. Inte mig något emot, då jag inte har något att säga honom, men någon typ av ursäkt hade jag väl hoppats på. Det är väl visserligen alldeles för mycket begärt, då han aldrig skulle svälja sin stolthet. Han ska egentligen bara vara så jävla glad över att jag inte har anmält händelsen. Han hotar sin egen dotter.

Att vår relation till varann är som den är, är såklart ingenting jag önskar. Jag har gång på gång förlåtit och gett honom en chans till, men han har gång på gång gett mig anledning att aldrig kunna tycka om honom och efter det som hände i torsdags, så kommer jag heller aldrig göra det. Jag kommer inte att ställa till med några spektakel fram tills dess att jag åker tillbaka till Grekland i april, men jag kommer heller inte att gå runt och låtsas att jag bryr mig om denna människa, för i mina ögon är han död. Det hade känts hemskt att säga i vanliga fall, men efter allt som han gjort mot mig och min mamma, så finns det inget annat jag kan känna. Jag har dödsförklarat en levande person.

Jag vet att jag inte är ensam. Det finns antagligen alldeles för många där ute som har det likadant, liknande och också värre. Jag kan ibland önska att jag blivit utsatt för fysisk misshandel, istället för psykiskt. Det hade gjort mindre ont i många fall. Att min far har gjort att jag ser en pappa som något negativt, är rent utsagt tragiskt. Att folk förlorar sina fäder, som betytt allt för dem, på grund av dödsfall är ännu mera tragiskt. Men hur jobbigt jag än har haft det, hur dåligt jag än har mått, hur många gånger jag än har stått i valet och kvalet att avsluta mitt eget liv så har jag växt starkare. Jag kommer aldrig någonsin ta skit ifrån någon människa igen. Jag är inte glad över att det varit som det varit, men däremot är jag glad över att jag är där jag är idag. Livet är alldeles för kort för att låta andra männsikor påverka ens liv. Hur jobbigt det än må vara att radera en familjemedlem ur sitt liv, så är det kanske den enda utvägen om personen i fråga inte kan ändra sig och gjort hemska saker. Även om vi bor i samma hus, ser varandra dagligen, så är det en männsika som inte finns i mitt liv. Han bara är här. Jag känner mig starkare än någonsin, har hittat mina vänner och har fått så många nya mål. Tack till alla er som finns där för mig och som gör allting så mycket lättare. Jag har en positiv bild av framtiden. Mitt liv börjar nu!

Comments
Postat av: Elaine

Det var ett tungt inlägg, förstår art det måste ha varit jobbigt allt. Men kan nog inte förstå hur jobbigt.

Svar: Det glädjer mig bara att höra att du inte kan förstå, jag önskar ingen samma känslor. Tack för att du tog dig tid att läsa!
Emma von D

2013-01-07 • 18:39:35 / URL: http://mademoiselleElaine.blogg.se
Postat av: Daniela

Jag kan inte förstå att sådant kan hända. Måste ha varit hemskt till dig då när ännu din mamma var full och sa elaka kommentarer. Förstår varför du gick till din vän. Och det var ett bra val. Jag hoppas verkligen att allt löser sig till dig. Och att du får det bästa ut av livet.Bra att du har en vän som stöder dig. Och att det blev uppklarat med din mamma efteråt.
Kram Daniela

Svar: Ja, det har inte alla gånger varit lätt och jag önskar verkligen inte någon annan människa samma öde, men jag har verkligen försökt att utnyttja händelsen och på så sätt känner jag mig idag mycket starkare. Era kommentarer och visat stöd är verkligen guld värda! Tack!Kram
Emma von D

2013-01-07 • 18:58:06 / URL: http://www.aleinad.blogg.se
Postat av: Saragunmarie

Jag önskar att jag kunde säga att jag inte förstår hur det känns.. Men tyvärr så vet jag :( Dock har jag det bra nu, men min uppväxt var allt annat än lätt.
Be strong girl! Stor kram

Svar: Åh, det gör mig illa att höra! Glad för din skull och dina nära och kära att du mår bättre nu! Det gäller att hålla ihop och umgås med de rätta människorna!All lycka till dig, kram!
Emma von D

2013-01-07 • 19:13:43 / URL: http://saragunmarie.blogspot.fi/
Postat av: Ellen Wärnsberg - ellenwarnsberg.se

Vilken fin text, började gråta när jag läste, hoppas du mår bättre nu!<3

Svar: Åh tack kära du! Är glad att jag tog ett djupt andetag och valde att dela med mig av min historia. Mår mycket bättre i dagens läge. Tack för att du tog dig tid att läsa! <3
Emma von D

2013-01-07 • 20:28:06 / URL: http://www.ellenwarnsberg.se
Postat av: Anonym

hej! jag har haft ett liknande problem som ditt, och mitt råd är att försöka acceptera att alla inte är lika intresserade av att ha barn. det är otur att få en sådan förälder, men du verkar ju åtminstone ha en av dem som är bra! med tiden kan du vänja dig vid att ha en formell och ytlig relation med din pappa, att inte ha någon relation alls skadar bara dig själv eftersom han antagligne inte besväras av en sådan situation.

Svar: Hej, tråkigt att höra att du har fått vara med om en liknande händelse. Jag förstår absolut hur du menar, men för nu så har jag aldrig mått bättre, känt mig mera fri än utan honom i mitt liv. Men man ska aldrig säga aldrig, det kanske ändras någon gång i framtiden. Jag kommer dock aldrig förlåta honom. Tack för din åsikt! :)
Emma von D

2013-01-07 • 21:21:02
Postat av: Ida Nilsson

Så starkt av dig att tala om detta. Att skriva kan många gånger vara betydligt enklare än att prata. Men jag tycker ändå att du ska ta kontakt med vårdcentralen för att få någogn att prata med. Jag lvoar att det kommer hjälpa dig på många sätt!

Svar: Tack! Jo men visst är det så och nu känns ju allt helt annorlunda också när man väl pratar om det. Alla har fått en mer inblick i varför jag är som jag är och accepterar det på ett annat sätt. Just nu är det inte aktuellt för mig att prata med någon annan än mina vänner och andra i min närhet, jag tror att man själv måste tro på att någon sådan person kan hjälpa dig, för att det ska hjälpa. Tack för att du tog dig tid att läsa och kommentera!
Emma von D

2013-01-07 • 21:47:47 / URL: http://idacnilssons.blogg.se/
Postat av: Elin

Gud vad hemskt! Började fan gråta..

Svar: Ja, det är hemskt att detta förekommer och andra har det onekligen ännu värre. Men jag tycker det är viktigt att dela med mig av detta, trots att det är jobbigt, så att andra kan ta del och förstå varför en del människor kanske beter sig som de gör. Tack för att du tog dig tid att läsa och kommentera!
Emma von D

2013-01-07 • 22:13:58
Postat av: Tess

Min pappa fanns där för mig tills jag var runt 4år, sen "försvann" han, träffade honom bara på lov, han hade aldrig någon mat hemma, "glömde" ge oss både lunch och mellanmål så vi kunde få gå hungriga en hel dag, han umgicks nästan inget med oss utan gjorde det klart att vi mest bara var där för att vi var tvungna och inte för att han ville ha oss där..

hade gått från pappas lilla flicka till att vara rädd för honom! han var en främling.

ett tar när jag var 15-18år så försökte vi skapa en bättre relation, gick helt okej, men aldrig riktigt

sen gjorde han det värsta en förälder kan göra mot sina barn, han såg på när hans sambo misshandlade deras barn!
jag anmälde men han ställde sig på hennes sida, jag blev utkastad.

sen fick jag veta vilken börda jag var, hur jobbigt det var för honom att följa med mig till akuten när jag hade skadat mig, hur mycket jag stod i skuld till honom för allt han betalat och ställt upp!?

jag var ett barn! hans barn, klart som fan att han ska följa med sitt barn till akuten när det är skadat! och jag är fan inte skyldig honom något alls! jag bad inte om att bli till eller få piss föräldrar!
min mamma är nog ännu värre.


Jag "längtar" till den dagen dom båda dör, för då behöver jag inte låtsas att dom redan är det längre.

Svar: Åh, kära du. Det gör så otroligt ont att höra din berättelse, samtidigt som jag ger dig en eloge för att du delar med dig av den. Jag förstår dina känslor och hur du önskar att de var avlidna. Jag tror det är viktigt för oss som blivit drabbade på olika sätt i hemmet att dela med oss av våra historier och erfarenheter för att kunna bearbeta allt och veta att vi har varandra. Jag blir så oerhört rörd utav att någon jag inte känner vill dela med sig av sina liv och min dörr står alltid öppen för den som behöver stöd eller bara ett bollplank att få spy ur sig allt. Tack för att du delade med dig av ditt liv och för att du tog dig tid att läsa.
Emma von D

2013-01-07 • 22:43:15 / URL: http://tessjonsson.blogg.se
Postat av: Rebecca

Jag kan inte förstå hur något sådant kan hända. Modigt av dig att skriva här! Jag tycker verkligen att du ska anmäla det här, för ingen ska vara så elak. Stay strong! <3

Svar: Det tror jag inte någon av oss kan göra! Åtminstone inte vi som inte är genuint elaka i grunden! Tack för att du tog dig tid att läsa! <3
Emma von D

2013-01-08 • 15:45:10 / URL: http://beccaasfoton.blogg.se
Postat av: A N G E L I K A ♡

Jag vet inte varför jag tog tid att läsa detta, men jag är glad att jag gjorde det. Hemskt.. Det bara rann ur ögonen, jag vet jag är så känslig när det gäller detta!

Har du tid att lyssna på min cover? Skulle betyda mycket för mig!

Svar: Åh tack snälla för fina ord och att du tog dig tid att både läsa och kommentera!Det ska jag absolut göra, så fort jag satt mig vid datorn! (:
Emma von D

2013-01-09 • 08:07:07 / URL: http://toocoldtoohappen.blogg.se
Postat av: Anonym

starkt att du delar med dig av din histora! Hoppas allt blir bättre nu

Svar: Tack för fina ord! Era kommentarer är motiverande nog, men känner mig också starkare än någonsin tidigare!
Emma von D

2013-01-09 • 10:19:52 / URL: http://mathildajensen.blogg.se
Postat av: Vendela Nilsson

Gud så hemskt, verkligen! Att sånt kan hända e ju helt sjukt. Himla bra inlägg och jätte bra skrivet!<3 :)

Svar: Ja, det är sådant man inte önskar någon annan människa, samtidigt som jag vet att det är otroligt vanligt! Därför tycker jag att det är viktigt att våga dela med sig av sina erfarenheter i hopp om att styrka andra. Tack snälla för fina ord och att du tog dig tid att läsa och kommentera, KRAM!
Emma von D

2013-01-09 • 15:01:19 / URL: http://fotografnilsson.blogg.se/
Postat av: Rosyy

Vad starkt att dela din berättelse, hoppas det blir bättre och vad bra att du har en positiv inställning! <3

Svar: Tack! Inser mer och mer hur rätt det känns att jag orkade dela detta och jag hoppas att det kan hjälpa andra att öppna upp sig. Det känns ibland nästan tabubelagt! Tack för att du tog dig tid att läsa och för fina ord <3
Emma von D

2013-01-09 • 23:14:54 / URL: http://rosyy.blogg.se
Postat av: jossan

Fyfan va starkt utav dej att skriva ut detta!
Jag har inga ord, så himla stark, moget o bra skrivet! Kan aldrig tänka mej hur detta känns ens...
Men lycka till i framtiden, är säker på att du en dag kommer få en egen så mycket bättre familj! :)

Svar: Åh, tack snälla för fina ord! Den lycka jag känner när jag läser vissa kommentarer är oslagbar! Det är jobbigt att tala om, men så här i efterhand så är jag otroligt glad att jag gjorde det. All tyngd känns som bortblåst och jag känner mig både starkare och friare än någonsin! Tack kära du för fina ord och hopp, detsamma till dig! (:
Emma von D

2013-01-09 • 23:31:49 / URL: http://josefinsunnanlid.blogg.se
Postat av: Tess

Min berättelse har egentligen blivit som en "parodi" för mig, först så känner jag ingenting när jag skriver/berättar den, har gjort det så många gånger till psykologer, polis och soctanter så orden har börjat sakna mening, och jag förstår inte riktigt varför andra reagerar som dom gör.. sen så blir jag arg, arg för att jag säger saker som inte är jag, som jag inte vill stå för, jag vill inte ha varit med om det, och jag vill inte hata människor.. sen börjar jag ofta skratta! för hur absurt det är och låter!

det är konstigt att jag inte reagerar mer/annorlunda när det är jag själv som har vart med om det, och det låter "värre" än vad det är, för andra har ju vart med om värre, eller gör det verkligen det? jag vet inte längre, min uppväxt har på många sätt gjort mig blind för vad som är normalt och vad som inte är det..

sen blir jag mest bara ledsen över att jag överhuvudtaget skriver/berättar något alls, för ibland önskar jag nog att min mammas och pappas fantasi värld som dom målade upp för omvärlden var sann, och den hade ju vart det om inte jag hade krossat fasaden genom att säga hur det verkligen var..

några av mina syskon förnekar allt, andra håller med mig i smyg, men ingen vågar stå upp mot våra föräldrar, förutom jag.

vet inte riktigt vad jag vill säga egentligen, men kanske att du inte ska låta det som hänt styra ditt liv, och du ska absolut inte ha dåligt samvete eller må dåligt för att du "dödsförklarat en levande person" för det var inte ditt val, utan dens.
och man ska inte låta folk trampa på en, inte ens en familjemedlem.

Svar: Så himla mycket utav det du skrev kan jag relatera till precis i sättet att känna. När man är liten så vet man inte bättre, man tror att det är normalt och accepterar bara situationen. När man är lite äldre börjar man inse att det kanske inte är riktigt rätt det som pågår, men man förnekar allt och skyller mycket på en själv eller någon annan anledning. Något måste ju gjort att de beter som dem gör. Jag har alltid vetat om allt det här, men man förnekar det och gör sig blind. Det är först för något år sedan som jag verkligen kunde lägga sista pusselbilden och verkligen se. Därefter har dagrna bara gått, det har varit lugnet före stormen. Jag kunde nästan vänta på att något sådant här skukle inträffa, för att få något att skylla på att jag inte accepterar beteendet och handlandet längre.
Jag hoppas så att dina syskon kommer underfund med hur den verklighet ser ut som de lever i och att ni kan vara starka ihop att få förändring. Jag kan tänka mig att det känns skönt att ändå ha syskon, men samtidigt måste det vara svårt när de inte vill erkänna det eller är för rädda för att visa ett erkännande. Jag önskar dig och dina syskon all lycka och hoppas att allt löser sig, one way or another! Jag finns aldrig längre bort än ett mail om du vill ha någon att prata med, stöd eller bara få släppa ut allt någonstans! Tack snälla att du delar med dig! Sköt om dig <3
Emma von D

2013-01-09 • 23:53:02 / URL: http://tessjonsson.blogg.se
Postat av: Isabelle

Åh, jag finner inga ord alltså..det känns som om det skulle kunna vara jag som skrivit det här. Jag blev berörd av att läsa din berättelse, djupt in i hjärtat.
Jag känner igen mig så mycket i det du har upplevt. Jag kan förstå det du gått igenom, smärtan, tårarna men även styrkan man fick av att ta ett sådant stort beslut.
Jag minns att jag ofta brukade tänka att jag hellre hade haft en död pappa som älskade mig över allt på jorden än en som lever men som inte förtjänar titeln "pappa" och det står jag fortfarande fast vid.
Under stora delar av min uppväxt har jag känt mig ensam och tyckt att alla andra har haft en bättre pappa än jag, men nu förstår jag att det finns fler som gått igenom liknande saker som jag upplevt.
Jag kom in på din blogg av en ren slump och det är jag oerhört glad över.
Du har bevisat att styrka kommer inifrån. Tack! <3

Svar: Åh fina du, nu är det du som framkallar tårar! Det gör ont att höra att du upplevt samma känslor. Ingen förtjänar det! Jag kände mig också så himla ensam och liten och har många gånger gjort under hela min barndom. Att jag talade ut om detta är något av det bästa jag någonsin gjort. Jag har fått så otroligt fin respons och många stöttande ord, men så har jag just mottagit så många kommentarer och mail om att så många har varit med om liknande händelser. Flera utav mina vänner jag har pratat med har också varit med om det och vi blev lika förvånade över den andres historia. Det är så synd att det ska vara så himla jobbigt att prata om, eftersom jag tror att man skulle kunnat kämpa ihop och känt att man inte alls var ensam. Jag hoppas så att du mår bättre i dagsläget och att du har stöttande människor i din omgivning. Det är jag som ska tacka att du först och främst tog dig tid att läsa och att du sedan kommenterar och lämnade så fina ord är guld värt, det gör mig varm innombords att veta att folk faktiskt bryr sig! Sköt om dig kära du! <3
Emma von D

2013-01-10 • 22:31:58
Postat av: Elin

Jag vill ge dig styrkekramar Emma! Din historia är hemsk att läsa men jag tror bara de kan göra dig gott att dela med dig! Och fortsätt prata med din vän, det är så skönt att ha någon att kunna prata med i de svåra stunderna. Men du, fortsätt att vara stark, du inspirerar och verkar som en toppen tjej! Livet ligger i dina händer! Många kramar från mig!

Svar: Åh tack snälla rara du för så fina ord! Kände riktigt hur leendet nådde upp till öronen när jag läste din kommentar. Jag mår bättre än någonsin, på riktigt, och jag säger det om och om igen just för att det känns så bra att kunna säga det och verkligen mena det! Mycket beror på alla er underbara människor som har visat så stort intresse, fin respons och att ni bryr er, trots att man aldrig träffats. Tusen tack återigen, du anar inte hur mycket din kommentar betyder! Sköt om dig! <3 kram
Emma von D

2013-01-11 • 00:12:46
Postat av: Lovisa - Mångsysslare

Väldigt starkt av dig att öppna upp sådär. Det är det här jag älskar med bloggar, att man kan berätta så mycket av sitt liv för andra människor man inte känner, väcka diskussioner, dela erfarenheter och trösta. Att alla är enade genom detta.
Jag vet att du kommer vara en så stark person när du är vuxen och står inför utmaningar och jag hoppas att din far läser det här inlägget när han verkligen kan ta till sig varje ord. Jag kan inte förstå vad syftet med att bringa ondska till världen är.

Svar: Tack snälla för alla fina ord! Samma här, jag älskar bloggvärlden innan den nått toppen. Då kommer alla ärliga inlägg fram, fina människor och underbar respons. Jag tror det är viktigt att kunna prata om sådant som ibland kan kännas näst intill tabubelagt. Jag har aldrig varit en person som pratat öppet om känslor, men jag är oerhört glad att jag nu har ändrat på detta. För min egen och för andras skull. Jag vill kunna inspirera folk i samma sits att göra detsamma!Dessvärre vågar jag nog lova att min far aldrig kommer läsa detta och även om han gör det, så kommer han aldrig svälja sin stolthet för att genuint kunna be om ursäkt. "Det går inte att lära en gammal hund att sitta" - tyvärr stämmer det i detta fallet, men jag hade blivit oerhört lycklig om han hade gjort det!
Tack för att du tog dig tid att läsa och kommentera! Ta hand om dig.
Emma von D

2013-01-11 • 08:53:52 / URL: http://mangsyssleriet.blogg.se
Postat av: Annie

Hallihallå tjejen!

Måste verkligen ge dig en stor eloge! Det är otroligt stark utav dig att våga skriva allt detta. Det är en stark text med ett enormt starkt budskap och berättelse. Det är inte alla som skulle våga öppna sig så, men du gjorde det och jag skulle kunna tro att det är många som ser upp till dig, för att du vågar öppna dig så ärligt.

Jag har själv blivit enormt utsatt i mitt liv, föräldrar som misshandlat mig både psykiskt och fysiskt, och det är inget jag är glad över att stå för .. Men till råga på allt, hamnade jag hos "fel" kille om man kan säga så, för där blev jag och misshandlad både psykiskt och psykiskt. Jag har ett citat i mitt liv som jag ofta använder; " varje motgång är början på en ny framgång." Jag tycker att du ska vara stolt över dig själv som vågat ta klivit att öppna dig, du är starkare än mig! Keep going strong bruden! Du kommer att gå långt i ditt liv! Kramiisar!

Svar: Åh tack fina du för så fina ord, blir nästan tårögd! Det värmer så otroligt inombords över att få läsa så fina kommentarer. Jag vet att jag sagt ungefär detsamma till alla som kommenterat, men jag säger det igen - jag är glad att jag tog tag i det och öppnade upp mig. Det är det bästa jag gjort på länge. Allt stöd och fin respons jag får. Jag vill ge tillbaka så himla mycket till alla er underbara människor, men vet inte hur. Om jag kan lyckas få någon att bara tala ut om att de varit i samma sits eller inspirera folk så är jag så lycklig. Jag vill kunna hjälpa andra som varit där, som fått genomlida så mycket hemskheter! Sista stycket av din kommentar var såklart jobbigare att läsa. Det gör, med handen på hjärtat, verkligen ont i mig att höra sådant. Men jag är så glad att du känner att du vill dela med dig och jag är säker på att du är en underbar tjej som bara kommer att växa starkare! Efter att jag kom hem ifrån att ha bott utomlands i flera månader, så insåg jag att det är viktigt att ha rätt människor omkring sig. Idag backar jag direkt om någon vän börjar tjafsa om småsaker, tackar för mig och lämnar hellre den vänskapen bakom mig. Jag har inte tid att ha människor omkring mig som ger mig skit. Jag hoppas att du har fina och stöttande människor omkring dig, det förtjänar du verkligen. Superfint citat också, lova mig att leva efter det så kommer du gå hur långt som helst och visar du denna sidan så kommer du finna en hel drös med fina pojkar som värderar dig så mycket bättre! Ta hand om dig <3 kram!
Emma von D

2013-01-11 • 13:46:36
Postat av: Alice

Stark text, har svårt att bli rörd men känslan av att läsa ett stycke som stämmer in på en själv är ofattbart lättande, tack snälla <3


Svar: Det är jag som ska tacka för de fina orden! Jag tror det är viktigt att våga och orka dela med sig av detta för att vi just är så himla många som känner igen oss. Vi behöver höra att vi inte är ensamma och att stöd finns att få. Hoppas det får ett slut även för dig och att du har folk runt dig som du kan prata med och trivs med <3
Emma von D

2013-01-14 • 23:04:22
Postat av: Celine Ekelund

Läste nyss hela texten, stay strong <3

2013-03-31 • 19:17:36 / URL: http://celineekelund.blogg.se/

Leave a comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (private)

Share your Blog/URL:

Comment:


RSS 2.0