FÖRSTA DECEMBER

2011-12-01 • 03:30:24
Nu sitter jag här igen. Klockan har passerat tre och jag borde legat i djupsömn, vid det här laget. I vanliga fall brukar jag ha lite smått ångest för att jag inte kan sova, men just denna natt känns så bra att vara vaken. Så har det inte känts hela kvällen, jag hade ångest till för en stund sedan, ända till jag insåg att det faktiskt var första december.

Tänk när man var liten, hur man flera månader innan jul bara gick och längtade och räknade ner och sedan vaknade man upp den första december och då kändes det redan som att julen var där, trots att det nästan dröjer en månad till den dagen man längtade till mest av allt. Min mamma hade som tradition när jag var liten att ha en julkalender som innehöll en liten julklapp för varje dag. Tänk dig bara vilken lycka! Paketen innehöll oftast småsaker, som exempelvis badkulor, tvålar, hårspännen och dylikt, men ett år minns jag att det innehöll som ett pussel, så jag dag för dag kunde se en bild växa. Gud vad jag hade lätt att springa upp ur sängen, för att sätta mig framför kalendern och få klippa av snöret och sedan öppna det. Sedan satt man ihopkurad i soffan och tittade på varenda avsnitt utav adventskalendern. Ibland hände det till och med att jag tittade på reprisen, som gick på kvällen, haha. Snacka om att få ut max utav julkänslorna.

Nu för tiden känns det som att julen bara kommer och går och det är så himla tråkigt. Precis som Stina nämnde i ett inlägg, tidigare i veckan, så kan jag känna igen mig. Jag tycker också att det är så himla roligt med inredningen att traditionerna faller bort. Det ska vara de där slitna, blekta gardinerna i vardagsrummet, den där rödorange emaljgrytan som man kokar knäck i, samma skiva med jullåtar som går på repeat hela december. Alla har vi olika traditioner och olika sätt att fira, men det är så trist att man inte behåller några utav sina traditioner, för man tappar bort en del av sin barndom på grund av det.

Så idag ska jag kolla på adventskalendern och om den är allt för dålig, så får jag helt enkelt kolla ett avsnitt utav Greveholm varje dag. Sanningen är att jag började kolla på första avsnittet utav Sunes Jul nu alldeles precis och julkänslorna bara flödade! Jag fuskade till och med och fortsatte att kolla på något avsnitt extra, haha. Det är nog det jag kommer fortsätta att sysselsätta mig med just nu - ligga här i min onepiece och kolla på Sunes Jul.

I år ska bli en bra jul, en riktig jul.




Comments

Leave a comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (private)

Share your Blog/URL:

Comment:


RSS 2.0