FRUIT BOWL BOOST

2014-05-24 • 12:16:44
Jag var under flera års tid motsatsen till frukostmänniska. "Dagens viktigaste mål". Jo tjena! Jag var aldrig hungrig på morgonen och mådde mest illa om jag var tvungen att få i mig något. Jag tror detta berodde mest på den ständiga stress jag hade till skola, jobb etcetera. Hade man fått vakna någon timme innan det var dags att trycka i sig en stadig frukost, så hade man åtminstone fått chansen att vakna innan. När jag sedan kom att pendla mycket, insåg jag att jag var tvungen att äta något då jag annars lätt blev illamående på vägen. Smoothies kom att bli mitt räddning dessa morgnar.

Variation av frukost är också min räddning. Att alltid äta detsamma skulle göra mig tokig! Idag improviserades därför en riktig fruit boost fram till frukost - 'frozen yoghurt' av banan tillsammans med jordgubbar och kiwi. Att kalla det frozen yoghurt är att förvirra er en aning, då det endast är banan och inte alls någon yoghurt, men i konsistensen påminner den om frozen yoghurt. 

Du behöver:
- en stor eller två mindre bananer
- valfri frukt/bär, i detta fall jordgubbar och kiwi

Gör så här:
- Börja med att skiva bananen, slå in i plastfolie och stoppa in i frysen. Beroende på hur tunnt du skivar bananen och vilken konsistens du vill ha, så tar det olika lång tid. Ju tunnare du skivar, desto snabbare fryser den givetvis och ju längre du lämnar den i frysen, desto hårdare konsistens kommer den få. Eftersom jag serverade denna som frukost, valde jag att inte frysa den så länge (cirka trettio minuter), så att konsistens efterliknade tjockare youghurt än glass. Detta är såklart efter smak och tycke! Under tiden skivar du upp din frukt. Sedan är det bara att köra den frysta bananen i en matberedare tills den når en slät konsistens. Lägg upp och toppa med frukt/bär. Sim salabim! Banan, jorgubbar och kiwi gifter sig så otroligt bra ihop. Hade gärna toppat med lite kokosflingor för extra lyx! 

Agapi, E.






Comments

Leave a comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (private)

Share your Blog/URL:

Comment:


RSS 2.0