DAN FÖRE DOPPAREDAN

2013-12-23 • 13:50:32
Ni börjar kunna ana brist på fantasi vad gäller rubriker, inte sant? haha. Jag sitter på Starbucks (för ovanlighetens skull) och har avslutat en chailatte och tittat på två avsnitt av julkalendern, då det inte blev av igår. Alltid kul när man får ta igen lite eftersom avsnitten är så otroligt korta!
 
Tanken var att jag skulle ha åkt med Rita till Platanias idag, men det blev inte riktigt så! Jag vaknade i tid och tog mig iväg mot postkontoret, där mitt paket, från världens bästa mamma, väntade. På vägen dit ringde jag Rita för att tala om att jag var rddo att åka efter paketet var hämtat och allt verkade glasklart. Väl på postkontoret väntade världens längsta kö. "Kalas", tänkte jag och suckade. Som vanligt var det ett jäkla skrikande på alla greker. Efter ett tag kikade jag fram mot disken, där en man stod och tittade uppmanande mot mig och fortsatte gorma något på grekiska. Jag fångade hans blick och pekade undrande mot mig själv. Han skrattade till och jag hörde "Nai, nai!" och rörde mig sakta förbi hela kön med sura blickar tittandes efter mig. Han tyckte bara att jag inte skulle behöva stå i den långa kön, när det bara var för att lämna ifrån mig en avi och för de att ge mig mitt paket, medan resterande kömedlemmar skulle skicka diverse paket, betala etc. Mycket uppskattat då allt i vanliga fall saknar struktur och stress inte verkar existera i detta land. Väl hemma med mitt paket visade det sig dock att något kommit i vägen för Rita, vilket medförde att vi inte kunde ta oss iväg till Platanias. Ingen större fara skedd, vi tar igen det en annan dag bara. Dessutom blev de danska systrarna lite avundsjuka när de hörde att vi skulle dit, och de inte kunde följa med idag, så blir perfekt att planera in en dag tillsammans istället.
 
Paketet uppskattades något otroligt! Det innehöll en efterlängtad tröja, nori (sjögrästillbehör till sushi), wasabi, diverse curry pastes och grytbaser, misosoppbas, knäcke, godis/läkerol, thailändsk eucalyptus inhaler (för en förkyld näsa!) m.m. Det bästa var dock ett pepoarkakshus i tyg som luktar pepparkakor. Så gulligt och luktar så gott att jag nästan började gråta! 
 
Har vänt på laxen som gravas idag, ska nu hem och göra julköttbullar med hint av apelsin och kanel och försöka få lite julstämning trots allt. Får bli en sväng via affären för att fixa middagsmat också innan jobb som börjar vid fem. Hörs kanske senare om vi återigen har en dålig dag. Rykterna säger dock att dagen innan julafton här brukar vara lite som juldagen är i Sverige - alltså årets utgång.. men jag vågar då inte hoppas på för mycket! 
 
Agapi, E.
 
 
 

Comments

Leave a comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (private)

Share your Blog/URL:

Comment:


RSS 2.0