CHRISTMAS TIME IN THE MEDITERRANEAN SEA

2013-12-27 • 19:56:16
God fortsättning på er alla underbara vänner och läsare. Jag har kite dåligt samvete för de senaste dagarnas slav med uppdatering och att jag var så otroligt negativ i mitt senaste inlägg. I själva verket var det inte alls så farligt - kanske mest på grund utav att jag haft noll julkänsla i år, så det har varit svårt att förstå "vad man gått miste av". Saken var nog bara den att det kändes så konstigt att vara ifrån sina nära och kära just den där speciella dagen, då poängen är att vara just tillsammans och umgås. Hade jag varit "ensam" i Sverige hade det dock känts sp väldigt mycket värre än här, då mer hade påmint om hur det "vore" vara.
 
De senaste dagarna har dock varit roliga. På Juldagen, som är den dag man firar jul här, så var jag inbjuden på Rumänsk julmiddag. Det var intressant och ovanligt. Därefter gick jag hem, då jag hade en ledig dag, och var så trött att jag somnade framför tvn. Jag vaknade dock upp efter ca två timmar igen och då väntade filmkväll. Filmen som visades var Four Christmases med Vince Vaughn och Reese Witherspoon, så blev lite julmys framför tvn. Därefter gick jag ner till jobbet, mest för att stjäla lite wifi och önska alla God Jul, men sanningen var att alla var på så dåligt humör eller upptagna, så jag tröttnade och gick hem istället och där väntade ännu mera filmtittande. Då blev det dock action och Batman som jag senare kom att somna till.
 
Igår jobbade jag återigen, men pga diverse anledningar och dåliga tider, valde Alex att stänga av musiken och tända alla lampor efter bara sex timmars arbete och stängde för kvällen.  Därefter fortsatte några utav oss till Avalon för avslappnad utgång med x antal öl ända tills det började ljusna igen.
 
Idag spenderades största delen i sängen, skämmigt nog. Ärlig är jag åtminstone! Planen nu, när jag sitter här i blrjan av kvällens arbetspass, är att gå direkt hem och sova. Jag vill försöka vända tillbaka mitt dygn och ta mig iväg till gymmet, som är beläget endast två kvarter ifrån min lägenhet. Tanken är att försöka få in lite rutin i mitt liv - kanske till och med kommer att bli nyårslöftet inför 2014? 
 
Hur som, tanken var att det skulle serveras en Panang-curry i mitt hem idag. Väl i butik visade sig att det var helt slut på kycklingfilé. "Fan", tänkte jag, men fick kort därefter syn på att de hade kalkonfiléer och tänkte att det kunde vara kul att variera sig lite. Lycklig och med min enorma kalkonfilé för sju euro i min varukorg, fortsatte jag mot "utrikes-hyllan" i jakt på kokosmjölk.. som så klart även den var helt utsåld. Efter x antal djupa suckar, missnöje och huperventilerande, i vredesmod, valde jag att bojkotta idéen om min Pananggryta (för idag). Jag fick istället syn på nachos och salsa och eftersom det faktiskt är fredag och man trots allt är en renrasig Svensson, så plockades diverse tacos-tillbehör ner i korgen och kalkonen fick återigen göra sina vänner sällskap i kyldisken.
 
Efter mitt Svensson-tacos-mys i kompangemang med ett glas rött, så blev tiden knapp och jag insåg mer och mer hur sen jag skulle komma att bli. När jag sedan var redo att gå så knackar någon på dörren. Då jag inte var helt hundra på att det var min dörr det knackats på, då jag inte väntade besök och inte heller för den delen brukar få besök då entrédörren alltid är låst, så ignorerades knackadet och jag lät bli att låtsas om att jag ens noterat ljudet. Men när knackandet därefter eskalerade till bankande, så misstänkte jag att grannen inte uppskattade min fredagsmusik lika mycket som jag och kanske ville påpeka detta. När jag väl öppnar dörren så visar det sig vara en nära vän som är här på besök från Rethmnon. Aningen chockad, men glad hälsar jag glatt, men är snabb med att berätta hur sen jag redan är till jobbet. Jag fick därefter skjuts, vilket uppskattades något enormt då regnet öste ner. Dock räddades jag dock inte så mycket tidsmässigt, då det årliga Santa Run, var i full fart, vilket innebär att drygt tretusen galna greker sprang runt iförda full tomtekostym och stannade på stationer där en hel del öl och raki serverades. Trevlig tradition! Tanken var i alla fall god från hans sida! Tråkigt bara att bli så glad över att se en efterlängtad person för att sedan behöva stressa iväg till jobb, men vad ska man göra? Vi har åtminstone några dagar kvar att umgås innan han ska hem till Retymnon igen! Ännu en anledning att vakna någorlunda tidigt imorgon.
 
Jag hoppas så att det kommer lite partysugna människor hit ikväll, jag är så otroligt trött på att bara sitta här utan gäster. Likaså höra min chefs frustration dag till dag. Hoppas också att ni alla haft en fantastisk julhelg, utan att ha ätit ihjäl er. 
 
Agapi, E.
 
 

Comments
Postat av: Anonym

Hej, har följt din blogg ett tag (jättebra blogg för övrigt) och tänkte att du kanske skulle kunna svara på en fråga jag har.. har varit på Kreta många gånger och är förälskad i landet, har alltid tänkt att jag ska söka jobb där när jag tagit studenten - 14. Men det är inte lätt att göra det här hemifrån, så ville bara höra om du har några tips att dela med dig av eller vet om något ställe som kommer behöva folk till sommaren.

Svar: Hejhej, jättekul att du tycker om bloggen (trots den dåliga uppdateringen det senaste, haha). Har hur mycket tips som helst och kan självklart rekomendera dig för folk jag känner som kommer behöva folk till sommaren. Lättast är om vi kan fortsätta talas vid via Facebook eller mail. Så släng iväg en förfrågan till Emma von D på FB eller ett mail till [email protected]. Du kan även hitta diverse länkar uppe i menyn under 'Kontakt'. Hoppas vi hörs snart igen!
Emma von D

2014-01-02 • 21:03:51

Leave a comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (private)

Share your Blog/URL:

Comment:


RSS 2.0