I GOT YOU

2011-01-15 • 01:16:10
Hej, förlåt att jag varit urdålig på att uppdatera! Ska försöka berätta vad som hänt igår och idag.

Igår morse vaknade jag lite sent, så hade helt enkelt inte tid att skriva. Jag skulle ju på möte på Stena Line, för att prata om praktiken och få passerkort. Eftersom vi skulle vara där vid nio, så tänkte jag ta 7.54-tåget, men ganska så snart insåg jag att det var ganska så dumt, eftersom tågen aldrig är i tid. Mamma erbjöd skjuts ner till stationen och sa att hon kunde ta ett senare tåg i fall jag tog 7.27, så jag gjorde det. Och vilken tur det var. Tåget var ca tjugofem minuter försenat!

Jag tog mig bort till Stena Terminalen och gick in. Eftersom jag inte såg någon av de andra, som också skulle vara där, så smsade jag Victor. Han sa att de var där, men jag kunde inte se de. Plötsligt hör jag någon som ropade "Emma!". Jag vände mig om och såg Ragnar kika fram bakom hörnet, haha. Då hade de bara gått längre in. Sedan satt vi där en stund, rättare sagt tills klockan var två minuter i nio. Vi såg inte Rigmor, våran apu-handledare, så jag ringde henne. Efter en signal så hör vi en mobil ringa och förstod att hon var där. Tillslut satt vi i alla fall på mötet med en jättetrevlig tjej som hette Sophia. Hon berättade lite om regler och övrig information. Bland annat så berättade hon att vi absolut inte får vistas i passagerarutrymmen, även i fall vi är lediga på från köket. Det kan man ju i och för sig förstå! Det jag blev mest glatt överraskad över, var att de har gym på båten i personalutrymmena. Det är ju jättekul om man är ledig i flera timmar i streck. Dessutom har de ju solarium osv. Så det kommer nog inte gå någon större nöd på mig. Sophia var även mycket noga med att tala om att det var helt klart värt att gå av båten, när vi står stilla i Kiel. Det finns riktigt bra shopping där tydligen. Måste slutligen säga att jag är ganska så taggad på praktiken nu! Dessutom kommer vi ju bara jobba varannan vecka, då vi jobbar dubbla pass per dag. Ni som har hjärnan med er kan ju lät lista ut att jag dessutom har två veckor ledigt i streck, eftersom sportlovsveckan varar under vår praktik!

Eftersom vi antagligen inte tar oss upp till Jämtland i år, på sportlovet, så har jag och mamma pratat om att ta en liten tripp till Stockholm eventuellt. Och när vi ändå är där, så ska jag passa på att besöka några butiker, som jag kollat upp, som säljer balklänningar. Men vi får se hur det blir med det.

Efter Stena-mötet så åkte vi med Rigmor till skolan. Där väntade en mindre rolig lektion i näringslära. Efter detta väntade en håltimme och sedan en svenskalektion där nationella stod på schemat. Jag och Michaela hade seriöst en enorm ångest, eftersom vi inte pluggat inför talet, som vi skulle ha. Saken var den att vi hade verkligen inte förstått uppgiften. Vi förstod ju självklart att vi skulle hålla ett tal i fem minuter, men det skulle vara utifrån ett häfte med artiklar, krönikor och essäer. Vi stod i valet och kvalet om vi skulle skita i svenskan, men vi tog tjuren vid hornen och gick upp till Sinikka och pratade med henne. Först blev hon jättesur, men sen förstod hon att vi ändå ville göra det, men inte visste vad vi skulle ta oss till. Eftersom vi hade cirka en och en halv timme på oss, innan lektionen skulle börja, så sa hon åt oss att gå och sätta oss på biblioteket och gav oss lite tips och råd. Det kändes faktiskt bra efter att ha talat med henne, så vi gick iväg och satte igång.

Vi hade fortfarande jättesvårt att komma igång. Vi försökte och försökte. Blev stressade av klockan som gick och lektionen som närmade sig. Men vi kämpade in i det sista och fick ihop vårat pm och gick till klassrummet. Vi höll våra tal och de blev faktiskt bra. Jag är nöjd över mig själv, för att jag gjorde det, det blev inte jättebra, för jag skakade nog lite på rösten och så vidare. Men trots det så hade jag fått ihop mina pm, jag höll talet och Sinikka var nog rätt så nöjd, trots allt. Hon sa i alla fall inget negativt i min kritik jag fick. Tänk vad bra det kunde bli, tänk om jag hade gett upp och inte gått dit alls.

Sedan kom jag hem och hade en rätt slapp kväll.

Idag har jag varit ledig, eftersom det har varit prövningstillfälle, för de som inte varit godkända i något ämne. Riktigt skönt faktiskt! Dock blev det en tripp till Göteborg i alla fall. Jag var ute efter att hitta ett par träningsskor, eftersom jag inte har några. Charlotta började inte förens tjugo i ett idag, så vi åkte in tillsammans med 11.27-tåget. Sedan åkte hon till skolan och jag började min jakt efter skor. Jag hade en budget på åttahundra kronor. Jag vill verkligen inte lägga mer på ett par skor, har inte världens bästa ekonomi just nu. Dessutom hade jag sett att det fanns massvis på rea. Men det var jättesvårt att hitta några bra. Började nästan få panik. Alla var fula eller obekväma eller så var det något annat fel på de. Jag var inne på She Shop, som jag gillar, inne i Nordstan. Men den butiken är så liten. Sedan kom jag på att de även finns ute på Frölunda Torg, så jag begav mig dit. Jag hittade ett par skor där som var helt okej, dessutom jättebilliga, bara trehundraåttiofem kronor, grymt! 

När jag ändå var igång, och hade satt budgeten på åttahundra och dessutom är i behov av mer träningskläder, så blev det även ett besök på Stadium. Där hittade jag två linnen och även en efterlängtad yogamatta! Så nu är jag rätt så nöjd faktiskt. Tycker det var ganska lyckat att få ett par skor, två linnen och en yogamatta för min budget, så nu känns det riktigt bra!

Sedan var jag en snabbis på mammas jobb, medan jag väntade på att Charlotta skulle sluta skolan. Där blev det fest, för att fira av Sebastian, som ska sluta och flytta hem till Karlstad igen. Han fick lite presenter från kontoret, bland annat en tröja som det stod "GLENN, GLENN, GLENN" och "Glenn For Ever", med Glenn Strömbergs ansikte på. Han fick även två böcker, en med fina bilder över Göteborg och en med Göteborsvitsar, så klart! Som om det vore nog så fick han även en Frölunda-halsduk, men där gick gränsen, den ville han gärna glömma i samband med flytten, haha.

Sedan åkte jag och Charlotta hem. Vi kollade lite lägenheter och "hybel" i Norge, eftersom vi har pratat lite om att åka dit till hösten och jobba kanske, vi får se. 

Nu måste jag sova, ska upp och jobba imorgon, sov gott fina ni!

Comments

Leave a comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (private)

Share your Blog/URL:

Comment:


RSS 2.0