PASTA DIAVOLO CON AGLIO, POMODORO E GAMBERETTI

2010-10-27 • 02:15:19
Här kommer pastan jag gjorde förut. Ska göra mitt bästa för att få ihop ett recept på den, tänkte jag. Vi får se hur det blir, eftersom detta är något jag gör utifrån vad som finns hemma och inte använder någon speciell mängd av något. Pastan är perfekt vardagsmat, då den går snabbt att göra, är superenkel, lätt att ha hemma och är supergod. Det bästa är att den är lite festlig, så den passar bra att även ha till helgmiddagen. Rätten finns nog i en mängd liknande varianter och har olika namnförslag, men detta är mitt recept och namnet har jag valt eftersom är rätt stark och diavolo betyder djävul på italienska. Sedan fortsättningen betyder ju då att den är med vitlök, tomat och räkor, i det här fallet tigerräkor. Detta var i princip det jag kan säga på italienska, så det passar ju bra, haha. Nej, men nästan så illa är det. Rätten går även att variera efter smak, så tycker man den är för stark så får man helt enkelt använda sig av mindre piripiri.


Pasta Diavolo con aglio, pomodoro e gamberetti
för 1 port.

Ingredienser:
- 6-10 tigerräkor
- 1-2 vitlöksklyftor
- 1-2 små torkade piripiri
- 5-8 goda körsbärstomater
- lite hackad persilja
- salt efter smak
- en skvätt olja till stekning

- pasta (i valfri mängd och sort)

Gör så här:
- Börja med att ta fram tigerräkorna från frysen, tina de lättast i ett durkslag under rinnande vatten. Koka under tiden pasta (i mitt fall blev det den tunnaste spagettin, som tar cirka 3 min att koka). Under tiden pastan kokar tar du fram en liten kastrull eller en liten stekpanna och ringlar i lite olja. Mortla piripiri med lite salt och häll ner i den varma oljan. Pressa ner vitlöken och rör runt. Se till att det inte bränns. Häll sedan även ner räkorna och rör runt. Halvera tomaterna och lägg i kastrullen. Rör runt och se till så att räkorna får en fin ljusrosa färg. Det går väldigt fort för räkorna att bli klara, så stek inte på de för länge, för då blir dem sega. Rör ner lite hackad persilja. Har du en pasta med kort koktid, så lär den vara klar vid det här laget. Häll av vattnet och vänd ner pastan med räkorna. Lägg upp på tallrik och garnera gärna med riven parmesan och lite persilja. Servera med gott bröd och en god sallad. Bon Appetit!

Comments

Leave a comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (private)

Share your Blog/URL:

Comment:


RSS 2.0